Vuonna 2016 perustettu asianajotoimisto Dottir tunnetaan varsinkin teknologia- ja kasvuyritysten neuvonantajana. Toimiston kasvaessa Dottir on joutunut vähän väliä laajentamaan tilojaan ja ehtinyt muuttamaankin jo kahdesti. Tilat ovat matkan varrella vaihtuneet Temppelikadun kuuden hengen kivijalkahuoneistosta nykyiseen noin 50 työpisteen toimistoon ydinkeskustassa Pohjoisespalla.
Vaikka yleisvaikutelma on avara ja galleriamainen, monikäyttöisissä tiloissa on työpisteitä hyvällä tehokkuudella. Korvamerkittyjä työpisteitä ei ole, omista huoneista puhumattakaan, mutta rauhallista työtilaa ja yksityisyyttä riittää jokaiselle. Tilojen suunnittelijaksi valittiin muotoilutoimisto KOKO3.
Vaikka Dottirin kasvu on jatkunut, muuttoruljanssi katkesi tammikuuhun 2019, jolloin asianajotoimisto muutti Kevan vuokratiloihin Pohjoisesplanadi 35:een. Sen jälkeen yrityksen liikevaihto on jo ehtinyt kolminkertaistua ja henkilöstökin tuplaantua mutta osoite on pysynyt vakaasti samana. Temppua voi pitää poikkeuksellisena, sillä reservitilan ylläpito kasvun varalle on ydinkeskustan arvokiinteistöissä taloudellinen mahdottomuus. Dottir ja Keva ovat mahdottomassa kuitenkin onnistuneet. Toimistotiloja on laajennettu yhteistyössä askel kerrallaan, yrityksen orgaanisen kasvun määrätessä tahdin.
Dottirilla toimitila-asioista vastaa toimiston perustajaosakkaisiin kuuluva asianajaja Jukka Pello.
Kun yritys kulkee vuodesta toiseen kasvupolkua, tilakysymykset nousevat johdon agendalle vähän väliä. Dottirilla kokemus on ajan myötä jalostunut ymmärrykseksi ja näkemykseksi. Uuden toimiston tilasuunnittelussa on puntaroitu tarkkaan toimitilojen käyttäjiä, tilan käyttötarkoitusta ja tilaratkaisun tavoitteita. Lopputuloksesta voi hyvin lukea, miten taitavasti fyysinen tila on valjastettu palvelemaan toimiston brändiä, arvoja, asiakastyötä sekä ennen kaikkea talossa työskentelevää henkilöstöä, nykyistä ja tulevaa. Kaikki tuntuu olevan paikallaan, mutta mitään ei ole liikaa.
Jotta kanssakäyminen ei rajoitu vain arkisiin etäyhteyksiin, Dottirin toimistolla järjestetään jatkuvasti asiakas- ja sidosryhmätapahtumia. Nuorekkaassa työyhteisössä toimistolla saatetaan viettää myös työkaverin häitä, synttäreitä tai vaikka Flow-etkoja.
Taidetta on joka tilassa, eivätkä työt ole pelkkää somistetta. Monet ovat hyvinkin kantaaottavia, ajankohtaisia ja ajatuksia herättäviä. Puhutteleva taide tekee tilasta yllättäen myös mukavuusaluetta, täällä on helppo aloittaa small talk.
Lisää kuvia Dottirin toimistotiloista löydät KOKO3:n esittelysivulta.
Keva ja Aktiivitilat ovat perustaneet uuden kiinteistösijoitusyhtiön, jonka sijoituskohteena ovat hallikiinteistöt. Sijoitusvolyymi tulee olemaan noin 200 miljoonaa euroa.
Uuden yhtiön nimi on Suomen Hallikiinteistöt Ky ja se tulee sijoittamaan varasto- ja tuotantokiinteistöihin pääkaupunkiseudulla laajasti sekä myöhemmin mahdollisesti Tampereelle ja Turkuun.
Aktiivitilojen ensimmäinen sijoitusyhtiö, Aktiivihallit Ky, myytiin viime kesänä kansainväliselle sijoittajalle ja toinen eli Aktiivihallit II Ky keskittyy kehittämään jo omistamiaan kohteita. Uusi yhtiö on siis Aktiivitilojen kolmas tähän kiinteistösegmenttiin sijoittava yritys.
”Kokemukset hallikiinteistöjen markkinasta ovat hyvin positiivisia”, toteaa Aktiivitilojen toimitusjohtaja Jukka Torvinen. ”Käyttöasteet ovat pysyneet korkeina ja pystymme yhä löytämään houkuttelevia sijoituskohteita.”
”Energiaremontit, korjaustarve ja lyhyet vuokrasopimusten pituudet korostavat tarvetta meidän kaltaisellemme erikoistuneelle yritykselle. Kun tähän lisätään Kevan sijoitusosaaminen, on yhteisyritys vahvalla pohjalla”, toteaa Torvinen. ”Suomalainen pääoma, ketterä ostoprosessi, mutkattomat kauppakirjat ja vahva toimialaosaaminen tulevat olemaan vahvuuksiamme.”
”Keva on jo aikaisemmin sijoittanut hyvällä menestyksellä logistiikkakiinteistöihin. Aktiivitilojen osaaminen tässä korkeampituottoisessa, mutta hyvin työvoimavaltaisessa varasto- ja tuotantohallien segmentissä mahdollistaa meille sijoitushorisontin laajentamisen”, toteaa Kevan kiinteistösijoitusjohtaja Carl-Henrik Roselius.
Aktiivitilojen osakas Tapani Piri näkee hallikiinteistöjen olevan yhä kehittyvä osa sijoitusmarkkinaa. ”Viime vuosien hallikiinteistöt ovat tulleet kiinnostaviksi sijoituskohteiksi, mutta kehitys on vasta alkutaipaleella. Yksittäiset kohteet ovat riskipitoisia ja pieniä, mutta salkkuna hallit tuottavat vahvaa kassavirtaa ja ennustettavuutta. Tämä näkyy niin hallikiinteistösalkkujen sijoittajakysyntänä kuin rahoitettavuutena”.
Uuden yhtiön ensimmäiset sijoitukset ovat nyt työpöydällä tutkittavina ja lisää sijoituskohteita etsitään.
Maamme musiikkielämän avainyrityksiin kuuluva Fullsteam Agency muutti vuosi sitten Kevan vuokralaiseksi Lintulahdenkadulle. Yhteinen toimistotila on tärkeä kiinnekohta sekä omalle henkilöstölle että keikka- ja kiertuearkea eläville artisteille.
Vuonna 2003 perustettu Fullsteam Agency lukeutuu sekä tapahtumajärjestäjänä että ohjelmatoimistona maamme ehdottomaan kärkikastiin. Nykyään talossa työskentelee vuodenajasta riippuen noin 30–50 henkilöä. Yritys järjestää konsertteja ja musiikkifestivaaleja, suunnittelee edustamiensa artistien kiertueet ja hoitaa esiintyjien keikkamyynnin. Fullsteamin edustamia kotimaisia artisteja on tätä nykyä jo toistasataa, mm. KUUMAA, JVG, Sanni, Stam1na, Elastinen, Ismo Alanko ja Pehmoaino. Kansainvälisistä tähdistä Suomeen on tuotu mm. Ed Sheeran, Prince, Lana Del Rey ja Justin Bieber.
Yritysryppääseen kuuluu myös levy-yhtiö Fullsteam Records sekä artistien ammattimaiseen managerointiin erikoistunut Fullsteam Management, jotka nekin toimivat saman katon alla Suvilahdessa.
![]() |
–Vanha toimistomme oli jäänyt auttamatta pieneksi, ja halusimme myös modernisoida tilamme. Lisäksi pyrimme yhdistämään Provinssin ja Sidewaysin festivaaliorganisaatiomme saman katon alle. Yhteenlaskettuna tarvitsimme arviolta noin 500 neliön tilat, kertoo Fullsteamin johdossa toimitiloista vastaava COO Johannes Kinnunen. – Etsimme uusia tiloja vanhan toimistomme lähimaastosta Sörnäinen-Kalasatama-Hakaniemi-Kallio –akselilta. Meille on ehdottoman tärkeää, että toimistomme on hyvien julkisten kulkuyhteyksien päässä, mikä pudotti monta kiinnostavaa vaihtoehtoa pois laskuistamme, jatkaa Kinnunen. |
Luovassa menestysyhtiössäkin toimiston tulee ennen kaikkea olla toimiva ja viihtyisä työympäristö. Mutta yhteinen tila saa olla myös sielukas, oivaltava ja omaleimainen, varsinkin kun kyseessä on musiikkiyhtiön ainoa toimisto. Fullsteamin päämajassa tila-ajatteluun yhdistyykin annos uskallusta.
– Halusimme Fullsteamin näköiset tilat, jotka erottuvat tavanomaisesta. Ihastuimme heti taloon ja sen monipuoliseen kattaukseen: avarien yhteistilojen ja pienempien tiimihuoneiden yhdistelmään sekä läpi kiinteistön vaiheikkaan historian säilyneisiin yksityiskohtiin, kuten katon reliefeihin ja tilaa rytmittäviin portaikkoihin. Myös yhteistyö Kevan kanssa lähti heti alusta oikeille raiteille. Ensimmäinen yhteydenottokin tuli heidän puoleltaan.
Kuva: Rami Ranta
– Neuvotteluvaiheessa sovimme Kevan kanssa vuokratiloihimme tarvittavasta remontista, jossa niiden ilme, värimaailma ja valaistus uusitaan läpikotaisin, ja myös pohjaratkaisua rukataan vastaamaan tarpeitamme. Ennakko-odotuksemme olivat tänne muutettaessa tosi korkealla. Nyt vuoden käytön jälkeen on mukava todeta, että hanke onnistui, yhteistyö toimi ja toiveemme tilaajina lunastettiin. Jopa muuton jälkeen esiin nousevat pikkumurheet ja korjaustarpeetkin on hoidettu kiinteistön puolesta rivakasti kuntoon. Apu löytyy täällä helposti, kun vaan kertoo huolensa talon respaan.
Uudet tilat ovat jopa inspiroineet muutoksiin työtavoissa. Lähityö toimistolla on nostanut suosiotaan ja etäpäivien osuus laskenut. Nykyään eri tiimeissä työskentelevät ihmiset kokoontuvat mielellään kahvilatilaan tekemään töitä yhdessä. Kaikki tilat ovat ympäri vuoden hyötykäytössä, mutta tilajako elää henkilömäärän vaihdellessa. Varsinkin kesän huippusesonkiin tarvitaan maksimimäärä työpisteitä, minkä jälkeen festivaalitiimeiltä vapautuu neliöitä muihin tarpeisiin.
Kuva: Rami Ranta
– Palaute uusista tiloistamme on ollut erittäin positiivista, ilmettä ja tyyliä myöten. On ollut hauska huomata, että myös asiakkaat ja yhteistyökumppanit sopivat yhä useammin tapaamiset meille toimistolle. Onnistunut toimistotila palvelee kaikin tavoin ihmistä, ihmisten työtä ja kanssakäymistä. Meillä ajatus on viety niin pitkälle, että rohkaisemme henkilöstöä käyttämään toimiston tiloja myös vapaa-ajalla ja omiin juhliinsa. Tällaista työsuhde-etua ei taideta ihan joka talossa vielä tarjota, naurahtaa Kinnunen lopuksi.
ICT-alalla miltei minkä tahansa työtehtävän voi suorittaa etänä. Teknologiapalveluyritys Etteplanin Tampereen toimistolla käydään silti mielellään lähitöissä.
Etteplan toimi Tampereella alun perin useassa osoitteessa. Kun toimintojen keskittäminen saman katon alle tuli viime vuosikymmenellä ajankohtaiseksi, Kevan omistama Visiokatu 4 Hervannassa nousi selvityksessä sekä henkilöstön että asiakkaiden ykkösvaihtoehdoksi. Talo tunnetaan nykyään myös nimellä Farmi tai Hermian Farmi.
Isossa rakennuksessa Etteplanin tarpeisiin voitiin piirtää yhtenäinen tilaratkaisu, johon mahtui luontevasti myös hyvin varustettu elektroniikkalaboratorio. Tilojen käyttöä ja vuokrasopimusta on sittemmin rukattu yritystoiminnan tarpeiden mukaan. Kun kiinteistä työpisteistä luovuttiin ja etätyö pandemian vauhdittamana yleistyi, myös vuokraneliöt päivitettiin vastaamaan uutta tilannetta. Tampere on tilankäytön tehostamisen jälkeenkin kansainvälisen pörssiyhtiön suurin toimipiste, jonka tiloissa voi työskennellä samanaikaisesti jopa 150 henkilöä.
Antti Kopponen (Director, UX, Cloud & Application), vastaa oman tiiminsä ja palvelualueensa ohella myös Tampereen yksikön toimitila-asioista.
![]() |
–Arjen perusasiat ovat meillä hyvällä mallilla. Ensinnäkin työmaalle pääsee tosi kätevästi, sekä pyörällä, julkisella että omalla autolla. Toimistolla työskentelemme enimmäkseen avotilassa, tarvittaessa päivän työpisteeksi voi varata myös huoneen. Viihtyvyyden, vuorovaikutuksen ja ideoiden törmäyttelyn kannalta yhteinen iso keittiö ja taukotila taitaa kuitenkin olla toimiston varsinainen dynamo. Kaikkein paras pöhinä löytyy yleensä sieltä. |
Ihmis- ja tehtäväkirjo rakentuu näin isossa yksikössä monipuoliseksi. Etteplanissa tuetaankin laajalla skaalalla henkilöstön työskentelymuotoja – lähityötä toimistolla, etätyöskentelyä ja kaikkea siltä väliltä. Teknologiayrityksessä etäyhteydet ovat kuuluneet arkipäivään jo iät ja ajat. Mutta kun työtä tehdään tiimeissä, onnistuminen vaatii myös yhdessäoloa ja kokemusten jakamista. Siksi on tärkeää, että kaikille yhteinen toimisto koetaan eloisaksi ja palkitsevaksi työympäristöksi.
–Meillä on monta palaa loksahtanut kohdalleen. Toimistomme on sosiaalisen kanssakäymisen kannalta sopivan kokoinen kotipesä, jossa kohtaa erilaisia ihmisiä, mutta kukaan ei huku massaan. Myös fyysiset tilat tukevat yhdessäoloa ja ajatusten ristiinpölytystä. Jos juttuseuraa ei löydy jo viereiseltä työpisteeltä, ideoilleen löytää pomminvarmasti pallotteluseinän toimiston keittiöstä. Kaiken kukkuraksi talon ravintolakin vastasi pandemiaan parantamalla juoksuaan niin, että lounaskin tulee yleensä nautittua työkavereiden kanssa, summaa Kopponen haastattelun lopuksi.
Olemme peruskorjanneet wellness-osastomme Valimotie 17:ssa. Kiinteistö mahdollistaa nyt täydelliset puitteet työhyvinvoinnin maksimoimiseen
Valimotie 17:n uima-allasosasto saunoineen, poreallas sekä hyvin varusteltu kuntosali palvelevat nyt täysin peruskorjattuina vuokralaisiamme tässä kohteessa, joka tarjoaa erinomaisen tilaisuuden rentoutumiseen ja liikuntaan, mikä parantaa keskittymiskykyä ja antaa uutta energiaa päivän haasteisiin. Tämä ei toki ole vain mukavuusasia – se on samalla investointi henkilökuntanne hyvinvointiin ja sitoutumiseen.
Tervetuloa tutustumaan toimistokohteeseemme Valimotie 17-19 – paikkaan, jossa hyvinvointi ja työnteko kohtaavat täydellisessä harmoniassa 😍 Vapaita toimistotiloja olisi vielä muutama ☎. Ota yhteyttä Kirsi Soikkeliin ja sovi tilanäytöstä kohteeseen.
Keva on valinnut Cushman&Wakefieldin vuoden 2024 toimitilavälittäjäksi. Yritys on osoittanut erityistä aktiivisuutta Kevan toimitilojen välityksessä ja vuoden aikana on saatu nauttia onnistumisista vuokrauksessa.
Cushman&Wakefieldin vahvuus kuluneena vuonna on ollut onnistuminen niin kivijalkaliiketilojen kuin toimitilojenkin vuokrauksessa. Kevan ja Cushman&Wakefieldin yhteistyö on ollut aktiivista ja pitkäjänteistä.
– Ansioitunut välittäjä osaa yhdistää asiakkaiden tarpeet ja ja toimitilat joustavasti siten, että asiakkailla on luottavainen ja turvallinen mieli heidän sitoutuessaan pitkiinkin sopimuksiin, toteaa tunnustuksen luovuttanut Kevan kiinteistösijoitusjohtaja Carl-Henrik Roselius.
Tunnustuksen vastaanotti Associate Director Samuel Eklund.
Mennyt 12 kuukauden jakso on ollut Kevan toimitilavuokrauksessa aktiivinen ja palkkiota maksettiin yli 30% enemmän vuotta aiempaan ajanjaksoon verrattuna.
– Suomessa ollaan edelleen poikkeuksellisen paljon etätyö-/hybridimoodissa, vaikka muu Eurooppa on palannut jo enemmän läsnäolotyöskentelymallia kohti. Toimitilojen rakentaminen ja muuttaminen entistä viihtyisämmiksi ja kutsuvammiksi on edelleen pinnalla, jotta työntekijöitä saataisiin houkuteltua etätyöpisteiltä työpaikalle yhä enemmän, Roselius sanoo.
Palkitsemistilaisuus järjestettiin vastikään uudistetussa Kaarlessa, Kallion sydämessä. Kohteessa on toimistotilojen lisäksi Venue, jossa voi järjestää max 65 henkilön tapahtumia. Kaarleen avaa elokuun puolessavälissä kaikille avoin tunnelmallinen ravintola, josta kerromme tarkemmin hieman myöhemmin.
Mahdollisuus tutustua uusittuun kohteeseen on yksi esimerkki välittäjäyhteistyöstä, jota Keva on pyrkinyt kehittämään viime vuosina. Yhteiset tilaisuudet välittäjäverkostolle, parempi asiakasviestintä ja välityspalkkiokampanjat ovat toimenpiteitä, joilla pyrimme jatkossakin olemaan lupaustemme ja luottamuksen arvoisia.
Kiitos kaikille toimitilavälittäjillemme tilojemme ja asiakkaidemme eteen tehdystä aktiivisesta työstä!
Keva ja Mrec Investment Management Oy (Mrec IM) ovat perustaneet yhteisen suomalaisiin, edistyksellisiin logistiikka-, varasto- ja teollisuuskiinteistöihin sijoittavan yhtiön Logianin. Mrec IM vastaa yhtiön operatiivisesta toiminnasta.
Logianin tavoitteena on sijoittaa ja kehittää pääasiassa pääkaupunkiseudun sekä Turun ja Tampereen alueen liikenteen tärkeimpiin solmukohtiin logistiikkakeskusten verkosto. Nykyiset sijoitussitoumukset mahdollistavat Logianin portfolion kasvattamisen 300 miljoonan euron kokoiseksi lähitulevaisuudessa.
Perustamisvaiheessa Logian käynnisti uuden logistiikkahankkeen Sipoon Bastukärrin alueella. Noin 20 000 m2 kiinteistö rakennetaan 3PLogistiikalle heidän liiketoimintansa tarpeiden mukaisesti.
Logianilla on merkittävät resurssit lisäsijoituksia varten ja yhtiö etsii aktiivisesti sijoitusstrategiansa mukaisia uusia sijoituskohteita. Kasvua tukee yhtiön vahva ymmärrys teollisuuden ja logistiikan liiketoiminnan vaatimuksista ainutlaatuisen kilpailuedun saavuttamiseksi.
– Kevan sijoitustoiminnan tavoitteena on saada eläkerahastolle mahdollisimman hyvä tuotto pitkällä aikavälillä ja parhaan tuloksen saavuttamiseksi käytetään sekä suoria sijoituksia että yhteistyökumppaneiden erityisosaamista. Olemme erittäin tyytyväisiä yhteistyöhön Mrec IM:n kanssa Logianin perustamisessa ja nähdessämme Logianin toteuttavan ensimmäisen sijoitusstrategiansa mukaisen hankintansa, toteaa Kevan kiinteistösijoitusjohtaja Carl-Henrik Roselius.
Logianin hankkeissa on kunnianhimoiset ESG-tavoitteet aina suunnittelusta toteutukseen. Energiatehokkaat talotekniikka- ja rakenneratkaisut, vastuullinen materiaalinhankinta, EU-taksonomia sekä paikallinen energiantuotanto ohjaavat hankekehitysprojekteja. Logianin hankkeille haetaan korkeaa ympäristösertifiointia ja vuokrasopimuksissa sitoudutaan Green Lease -ehtoihin.
Mrec Investment Management Oy on suomalainen neuvonannon, kiinteistövarainhoidon ja hankekehityksen erityisasiantuntija, joka keskittyy valikoituihin kiinteistökehitys- ja varainhoitotoimeksiantoihin yhdessä pääomakumppanien kanssa. Mrec IM on osa Mrec Group -konsernia.
Toimitusjohtaja Ilmo Jäntti odottaa yhteistyötä innolla.
– Kevan mukaantulo mahdollistaa joustavan rahoituksen nykyisille ja uusille hankkeille ja tarjoaa pitkäaikaisen kumppanuuden yhtiön kehittämiseksi, hän sanoo.
www.logian.fi
Keva on valinnut ScanReal Oy:n vuoden 2023 toimitilavälittäjäksi. Yritys on osoittanut erityistä aktiivisuutta Kevan toimitilojen välityksessä ja vuoden aikana on saatu nauttia onnistumisista vuokrauksessa.
Valinnan perusteluissa todetaan, että vuokralaiskandidaattien suuntaan ScanRealin toiminta on ollut aina asiakaslähtöistä: selkeänä tavoitteena on löytää asiakkaalle toimitilat, jotka tukevat kulloisenkin asiakkaan yrityskulttuuria. Sitähän toimitilavälitys parhaimmillaan on: varmistaa, että jokainen asiakas saa parhaan mahdollisen tilan liiketoimintaansa varten.
Palkitsemistilaisuus pidettiin tiistaina Helsingissä Ruoholahden Westportissa.
– Välittäjäverkoston ja kiinteistönomistajan yhteistyö on työtä vuokralaisen eteen ja onnistuneen prosessin lopputuloksena ovat tyytyväinen asiakas, välittäjä ja toimitilojen omistaja, totesi Kevan kiinteistösijoitusjohtaja Carl-Henrik Roselius luovuttaessaan palkintodiplomin ScanRealin edustajille.
– Työn tekemisen kulttuurissa ollaan edelleen hybridi-moodissa ja senkin takia toimitilojen merkitys paikkana, jossa sosiaaliset kohtaamiset ja yhteistyö mahdollistuvat, nousee entistä houkuttelevammaksi vaihtoehdoksi etätyöskentelylle, Roselius sanoi.
Tämä tarkoittaa hänen mukaansa sitä, että niin kiinteistönomistajien kuin vuokralaistenkin on panostettava tilojen ja kiinteistöjen palveluihin, toimitilojen viihtyisyyteen ja monimuotoisuuteen sekä houkuttelevuuteen.
Palkinnon vastaanottivat ScanReal Oy:n puolesta Toni Aulo, Jan Nyberg ja Kevin Nyberg. He kertovat arvostavansa Kevan tapaa ylläpitää ja kehittää pitkäjänteisesti kiinteistöjä ja tiloja vastaamaan nykypäivän vaatimuksia ja tarpeita. Lisäksi Keva on heidän mukaansa tunnettu, hyvämaineinen ja luotettava vuokranantaja.
– Koemme, että Kevalla on monipuolisia ja laadukkaita kohteita, jotka soveltuvat erilaisten asiakkaiden tarpeisiin ja toiveisiin.
Isossa kuvassa ScanReal uskoo toimitilamarkkinoilla tapahtuvan positiivista kehitystä, kun monet yritykset haluavat tarjota työntekijöille entistä paremmat ja viihtyisämmät työskentelymahdollisuudet.
– Asiakkaiden toiveissa toistuva asia on halu löytää nykyistä paremmat tilat. Ja kuten aina, toisilla on tarvetta kasvattaa tilamäärää ja toisilla taas tarvetta pienentää sitä, he toteavat.
Kiitospuheessa Kevan toimitilatiimi sai kehuja.
– Loistavaa porukkaa, jonka kanssa meidän on helppoa tehdä yhteistyötä. Haluamme myös jatkossa toimia tiiviisti yhdessä toteuttaaksemme korkealaatuista palvelua asiakkaillemme!
Aktiivinen yhteistyö välittäjäverkoston kanssa on olennainen osa toimitilojen vuokrausprosessia, eikä sen merkitystä asiakashankinnassa voi olla korostamatta liikaa. Keva on säännönmukaisesti kehittänyt prosessejaan välittäjien suuntaan mm. nostamalla välityspalkkioitaan ja hyödyntämällä erilaisia välityskampanjoita, joilla vuokrausta ja tilamarkkinointia pystytään aktivoimaan.
Kiitos kaikille toimitilavälittäjillemme tilojemme ja asiakkaidemme eteen tehdystä aktiivisesta työstä!
=========================================================================
ScanReal Oy ( www.scanreal.fi )
ScanReal on vuonna 1992 perustettu toimitilojen vuokraamiseen erikoistunut, vankalla kokemuksella varustettu yritys. ScanReal vuokraa ja välittää toimisto-, liike-, teollisuus-, tuotanto-, varasto- ja logistiikkatiloja pääkaupunkiseudulla sekä muissa suurissa kaupungeissa.
Kuvassa vasemmalta: Kevin Nyberg, Jan Nyberg, Carl-Henrik Roselius ja Toni Aulo.
Aula-työkodilla on upea lähes 90-vuotinen tarina, johon sen asiakkaat ja henkilöstö kirjoittavat tänäänkin uutta kappaletta.
Helsingissä toimiva Aula-työkoti tukee erityistä tukea tarvitsevia ihmisiä itsenäiseen elämään heidän vartuttuaan aikuisiksi. Toiminta sai alkunsa 1930-luvulla Hakaniemen ja ympäristön työläiskaupunginosien kehitysvammaisten lasten vanhempien toimeliaisuudesta. Lasten kasvaessa vanhemmille heräsi huoli heidän tulevaisuudestaan ja mahdollisuuksistaan elämässä. Tämä sai joukon aktiivisia vanhempia muodostamaan yhdistyksen, jonka tarkoituksena oli tarjota kehitysvammaisille nuorille aikuisuuteen ja työelämään valmentavaa toimintaa ja hankkia heille toimeentulomahdollisuuksia. Myös valistustyö oli merkittävää, sillä kehitysvammaiset olivat vielä pitkään kovin vieras ja etäinen vähemmistöryhmä sekä yhteiskunnan päättäjille että ns. suurelle yleisölle.
1950-luvulle tultaessa Aula-työkoti löysi toimintaan sopivat tilat vuonna 1911 rakennetusta talosta Eiran Engelinaukiolla, jossa se edelleen toimii. Osoite on yhdistyksen työläistaustan huomioiden yllättävä, mutta sodanjälkeisessä, huutavasta asuntopulasta kärsivässä Helsingissä oli niukalti tiloja, jotka silloinen huoneenvuokralautakunta suostui vapauttamaan muuhun käyttöön. Talon sijaintia puolsi myös mahdollisuus hankkia varoja myymällä mattoja, korppuja, keksejä ja muuta työkodin tuotantoa eteläisten kaupunginosien varakkaalle väelle.
Katutason avaran monitilan loppuhuipennuksena on työkodin oma lounasravintola opetuskeittiöineen. Industrial-henkisen tilan kiitetystä sisustusarkkitehtuurista vastasi Rune & Berg Design.
Talo Eirassa on tätä kirjoitettaessa isossa remontissa. Pääosa toiminnasta siirrettiin kevään ja kesän 2022 aikana Sörnäisten rantatie 31:een. Sörnäisten toimintayksikön yhteensä yli tuhannen neliön tilat ovat nelikerroksisen rakennuksen katutasossa ja ylimmässä kerroksessa. Katutason isossa yhtenäisessä monitilassa toimii mm. taide- ja käsityöpaja, jonka jatkeena on opetuskeittiö lounasravintoloineen ja kupeessa pieni myymäläsoppi. Valoisa yläkerta taas on omiaan maalaamiseen ja kuvataiteisiin. Myös perinteisiä opetus- ja ryhmätyötiloja on kummassakin kerroksessa.
”Keva räätälöi ja remontoi meille Sörnäisten toimipisteen, opetuskeittiön maksoimme luonnollisesti itse. Tilojen sosiaalinen ja fyysinen toimivuus ja otollinen sijainti ovat meillä jopa isommassa roolissa kuin tavallisella työpaikalla tai oppilaitoksessa, vaikka työkotikin on avoinna arkisin kello 8–16 välillä. Meillä tilojen käyttäjillä voi olla vaikka ääniherkkyyttä, alentunut näkökyky tai vaihtelevan tasoisia sosiaalisia rajoitteita”, kuvailee Aula-työkodin toiminnanjohtaja Nina Sohlberg-Ahlgren.
Nelikerroksinen Sörnäisten rantatie 31 on Vilhonvuorenkadun ja Pääskylänkadun välissä vastapäätä Suvilahden kulttuurikeskuksen Kattilahallia.
”Yhteistyö on sujunut tänne muutettuamme erinomaisesti. Kun jotain kiinteistöön liittyvää huolta ilmenee, tässä talossa kaikki hoidetaan nopeasti kuntoon. Ja mikä tärkeintä, talo on saavuttanut suuren suosion, sekä asiakkaidemme että henkilöstön keskuudessa. Kaikki tuntuvat viihtyvän täällä erinomaisesti, ja Sörnäisiin pääsee äärimmäisen kätevästi ratikalla, busseilla ja metrolla. Osa asiakkaistamme tarvitsee taksin, jota liikennettä varten meillä on ikioma rauhallinen sisäänkäynti takapihalla”, summaa Nina Sohlberg-Ahlgren.
Keva on valinnut vuoden 2021 toimitilavälittäjäksi Bureau Real Estate Finland Oy:n. Valintaperusteina painoivat onnistumiset vuokrausyhteistyössä sekä yleinen aktiivisuus asiakashankinnassa.
Kevan toimitilavuokrauksen vuoden toimitilavälittäjäpalkinto jaettiin nyt ensimmäistä kertaa. Palkitsemisesta on tarkoitus rakentaa vuosittainen perinne, jotta välittäjäyhteistyötä alan huippuammattilaisten kanssa saadaan vaalittua.
– Keva on pyrkinyt viime vuosina johdonmukaisesti parantamaan ja aktivoimaan yhteistyötä toimitilavälittäjien kanssa nostamalla välityspalkkioitaan sekä tarjoamalla välittäjille entistä laadukkaampaa materiaalia ja palvelua, sanoo Kevan kiinteistösijoitusjohtaja Carl-Henrik Roselius.
Välitysyhteistyö ja sen parantaminen ovat Roseliuksen mukaan Kevan toimitilavuokraukselle olennaista.
– Toimitilavälittäjäverkosto on olennainen ja äärimmäisen tärkeä osa toimitilavuokrausprosessia ja onnistumiset yhteistyössä ja asiakashankinnassa palkitsevat onnistuessaan kumpaakin osapuolta, hän sanoo.
Kevalla on Bureau Real Estate Finlandin toimitusjohtaja Mikko Kivimäen mukaan houkuttelevia kiinteistöjä ja hyvät kohdevastaavat, jotka reagoivat yhteydenottopyyntöihin nopeasti ja järjestävät näyttöjä joustavasti.
– Kohdevastaavien palvelualttius helpottaa meidän työtämme asiakkaiden kanssa. Vuokraustoiminta Kevan kanssa on mielekästä, kun asiat hoidetaan ripeästi ja yhteistyö on sujuvaa, Kivimäki sanoi.
Carl-Henrik Roselius korosti palkitsemispuheessaan, että kenelläkään ei ole varaa tuudittautua nykyiseen tilanteeseen, vaan toimitilabisneksen ja sen ohella myös välitystoiminnan tulee jatkuvasti muuttua ja seurata toimitilamaailman kehitystä.
– Vaikka palkitsemme nyt yhden toimijan, niin kiitämme kaikkia toimitilavälitysyhteistyökumppaneitamme sujuvasta ja todella aktiivisesta yhteistyöstä haastavien pandemiavuosien aikana, Roselius korosti.
Vuoden toimitilavälittäjäpalkinto luovutettiin Bureau Real Estate Finland Oy:n edustajille uudistuneessa Pitäjänmäen Voltissa pidetyssä aamiaistilaisuudessa tiistaina.
Bureau Toimitilat on suomalainen toimitilavälitysyritys. Yritys on tehnyt tuloksellista välitystyötä jo vuodesta 2010. Bureaun toiminnan lähtökohtana ovat asiakaskeskeisyys ja ratkaisulähtöisyys ja he haluavat olla nyt ja tulevaisuudessa yritysten luotettavin kumppani toimitilojen hankintaprosessissa.
Kevassa aloitetaan organisaatiouudistuksesta johtuvat yhteistoimintaneuvottelut, jotka koskevat koko Kevan henkilöstöä eli noin 530 henkeä. Henkilöstöä ei ole tarkoitus irtisanoa.
Kevan hallitus hyväksyi uuden strategian maaliskuussa 2019. Uuden strategian myötä käynnistettiin Kevan organisaation ja johtamisjärjestelmän uudistustyö syksyllä 2019.
Kevan hallitus päätti aiemmin tänä vuonna muutoksista Kevan johtamisjärjestelmään ja johtoryhmän kokoonpanoon. Tarkoituksena on rakentaa Kevan toiminta entistä selkeämmin toimiviksi prosessikokonaisuuksiksi tämän kevään aikana. Yhteistoimintaneuvotteluissa käsitellään organisaatiouudistuksen vaikutuksia henkilöstöön.
Organisaation ja johtamisjärjestelmän uudistamisessa keskeisinä tavoitteina on lisätä toiminnan tehokkuutta ja parantaa asiakkaiden palvelua sekä vähentää sisäisiä raja-aitoja.
– Keva tavoittelee eläkealan parasta asiakaskokemusta, tehokkainta toimintaa ja kärkisijaa sijoituksissa. Rakennamme asiakkaiden kokonaisvaltaisen palvelun jatkossa heidän tarpeistaan lähtevien prosessien varaan, toimitusjohtaja Timo Kietäväinen kertoo.
Uuden organisaation on tarkoitus tulla voimaan 1.6.2020.
Aiempi uutinen muutoksista johtoryhmän kokoonpanossa
Lisätiedot:
toimitusjohtaja Timo Kietäväinen, p. 0400 486 043
HR-johtaja Mika Gylén, p. 040 836 8122
Keva on suurin sijoittaja rahastossa, jota hallinnoi LähiTapiola-ryhmä. Kevan lisäksi rahaston suurimpiin sijoittajiin kuuluu myös Valtion Eläkerahasto VER.
Rahastoyhtiön tarkoituksena on sijoittaa yhteiskunnallista käyttötarkoitusta palveleviin suomalaisiin kiinteistöihin. Näitä ovat mm. kuntien ja kuntayhtymien, sairaanhoitopiirien, yliopistojen ja valtion käytössä olevat kiinteistöt, kuten esimerkiksi koulut, päiväkodit, terveysasemat, oikeustalot sekä kuntien, maakuntien ja valtion hallinnon tilat.
Yhtiö voi sijoittaa myös kohteisiin, joissa yksityiset toimijat toteuttavat julkisia palveluja.
Sijoituskohteet voivat olla joko olemassa olevia moderneja ja muuntojoustavia kiinteistöjä tai sellaiseksi kiinteistön ostamisen yhteydessä perusparannettavia sekä uudisrakennushankkeita, jotka toteutetaan julkisten palvelujen käyttöön.
– Rahastossa yhdistyy kaksi meille tärkeää asiaa. Ensinnäkin haluamme osallistua suomalaisen kiinteistömarkkinan kehittämiseen tarjoamalla uudenlaisia ratkaisuja ja parhaita käytäntöjä myös yhteiskunnallisten kiinteistöjen pitkän aikavälin omistamiseen. Toiseksi se tarjoaa sijoittajille riittävän tuottopotentiaalin, mikä luonnollisestikin on edellytys eläkevarojen sijoittajille, Kevan sijoitusjohtaja Ari Huotari kuvailee.
– Rahasto täydentää nykyistä kiinteistösalkkuamme ja sopii eläkevarojen riittävyydestä huolehtivalle pitkäjänteiselle eläkesijoittajalle hyvin, tiivistää Huotari.
– Markkinoilta on puuttunut suomalaiseen institutionaaliseen sijoittamiseen pohjautuva, pitkäaikaiseen omistajuuteen sitoutunut taho. Yhteiskunnalliset kiinteistöt tarjoavat tulevien vuosien aikana runsaasti potentiaalisia investointimahdollisuuksia, LähiTapiola Vaihtoehtorahastot Oy:n salkunhoitaja Tuomas Rämö kertoo.
LähiTapiola Vaihtoehtorahastot Oy:n hallinnoiman Yhteiskuntakiinteistöt Suomi Ky –rahaston sijoittajamäärä tulee kasvamaan alkuvuoden aikana. Rahaston tavoitekoko on puoli miljardia euroa.
Lisätietoja:
Markus Pauli, johtaja, vaihtoehtoiset sijoitukset, Keva, p. +358 20 614 2473
Toteutamme historiamme suurinta muutosta, johon kuuluu mm. toimitalomme muuttaminen monitilaksi. Kerromme videolla ja Keva-viisitillä, miten monitila palvelee digitalisaation, joustavuuden ja tehokkuuden vaatimuksia.
Remontoimme Keva-talon monitilaksi, koska toimintakulttuurimme kehittyy ja tapamme tehdä töitä muuttuu. Muutoksiin on painavat syyt: Kevalla on uusi strategia, kovat tavoitteet ja toimintaympäristössämme jylläävät mahtavat muutosvoimat.
Tiivistimme monitilamuutoksen tavoitteet videolle ”Keva-talo uudistuu”.
Katso video ja lue lisää uutisesta Keva kertoo monitilakokemuksistaan – Keva.
Kevan omistamat kauppakeskusyhtiöt ovat solmineet CBRE Finland Oy:n kanssa sopimuksen neljän kauppakeskuksen kaupallisesta johtamisesta Suomessa.
CBRE Finlandin kauppakeskusjohtamisen tiimi ottaa johtaakseen kauppakeskus Goodmanin Hämeenlinnassa, Lielahtikeskuksen Tampereella, kauppa- ja viihdekeskus Minnan Kuopiossa sekä Lohjantähden Lohjan keskustassa. Sopimus kattaa kaupallisen johtamisen, teknisen manageerauksen ja talous- ja vuokrasopimushallinnon sekä Goodmanin, Minnan ja Lielahtikeskuksen toimitusjohtajuuden. Sopimus astuu voimaan vuoden 2019 loppupuolella.
Kevan kiinteistöjohtaja Petri Suutarinen uskoo CBRE:n tuovan uutta ja näkemyksellistä osaamista kohteiden johtamiseen ja kehittämiseen.
– Jatkuva muutos on kauppakeskusten uusi normaali, Suutarinen sanoo. – Kauppakeskusten asiakkaiden odotuksiin vastaaminen ja niiden ylittäminen edellyttää aiempaa enemmän monipuolista ja innovatiivista osaamista. Keva pitkäaikaisena kiinteistösijoittajana haluaa kehittää omistamiaan kauppakeskuksia siten, että ne tulevaisuudessa ovat kaupunkikeskuksia monipuolisine ja tuoreine palveluineen, Suutarinen korostaa.
CBRE Finland Oy tarjoaa kiinteistöalan asiantuntijapalveluita kiinteistöjen omistajille, sijoittajille ja vuokralaisille. CBRE Finlandilla työskentelee yli 100 kiinteistöalan asiantuntijaa Helsingin, Turun, Jyväskylän ja Oulun toimipisteistä käsin. Yhtiö kuuluu CBRE Groupiin, joka on maailman suurin kaupallinen kiinteistöpalvelu- ja sijoitusyhtiö.
Lisätiedot:
kiinteistöjohtaja Petri Suutarinen, p. 0400 330 322, petri.suutarinen[at]keva.fi
Keva on 30.3.2017 ostanut Ruotsista kolme kauppakeskusta. Kaksi niistä sijaitsee Karlstadissa ja yksi Norrköpingissä.
Karlstadista ostetut kauppakeskukset ovat Duvan ja Höken 15, jotka sijaitsevat ydinkeskustassa tärkeimmän ostoskadun varrella. Niiden vuokrattava pinta-ala on yhteensä noin 26 000 m2. Kauppakeskuksissa on vahvat ankkurivuokralaiset, mm. Lindex, Systembolaget, KappAhl sekä päivittäistavarakauppoja sekä lisäksi lukuisia suosittuja kahviloita ja ravintoloita. Myyjänä oli perheyhtiö.
Norrköpingin kauppakeskus on nimeltään Domino, se sijaitsee keskustassa tärkeimmän ostoskadun varrella. Sen vuokrattava pinta-ala on noin 18 400 m2. Tärkeimpiä vuokralaisia ovat Clas Ohlson, Netto, New Yorker ja Burger King. Kohteen myyjänä oli Skandia Fastigheter.
Keva on sijoittanut Ruotsissa kumppaninsa HEA Property Partner AB:n kanssa nyt viiteen kauppakeskukseen, joiden yhteenlaskettu vuokrattava pinta-ala on 75 400 m2.
– Ruotsiin tehtävien sijoitusten tarkoituksena on parantaa Kevan suoran kiinteistösijoitussalkun maantieteellistä ja kiinteistöallokaation hajautusta, kertoo Kevan kiinteistöyksikön salkunhoitaja Petri Louhio.
Kevan kiinteistösalkku koostuu suorista sijoituksista kotimaisiin ja pohjoismaisiin kiinteistöihin ja kiinteistöosakkeisiin sekä koti- ja ulkomaisista kiinteistörahastosijoituksista. Suorassa kiinteistösalkussa pyrkimyksenä on ollut vähentää toimistokiinteistöjen suhteellista osuutta sijoitussalkussa hankkimalla kaupallisia kiinteistöjä sekä asuinkiinteistöjä.
Kiinteistöjen ja kiinteistöosakkeiden markkina-arvo oli vuoden 2016 lopussa 3 002 miljoonaa euroa. Kevan suoraan omistamien 127 kiinteistöyhtiön vuokrattava pinta-ala oli vuoden 2016 päättyessä noin 857 000 m2 ja niissä on yli 4 000 vuokrasopimusta.
Lisätietoja
Salkunhoitaja Petri Louhio, Keva, p. 020 614 2365, [email protected]
Keva uudisti vuoden 2017 alusta ilmeensä ja logonsa. Uudistuksen taustalla on se, että Keva käy läpi suurta muutosta.
Kevan uuden logon on suunnitellut suunnittelujohtaja Petteri Meriluoma markkinointitoimisto Zeeland Familystä.
– Kevan uuden visuaalisen identiteetin suunnittelu oli mielenkiintoinen ja antoisa tehtävä, sillä Kevalla on merkittävä rooli suomalaisen yhteiskunnan hyvinvoinnin turvaajana. Työmme tulosten on määrä kommunikoida Kevan uutta strategiaa ja uudistuvaa toimintaa, kertoo suunnittelujohtaja Petteri Meriluoma.
– Kevan tunnus koostuu vahvasti muotoillusta tekstilogosta. Kirjaimet ovat ikään kuin liikkeessä, kuvaten aktiivista asiantuntijuutta. Logon värit, tumma ja vaalea sininen, viestivät Kevan luotettavuutta, vastuullisuutta ja vakautta. E-kirjaimen viivojen pinoutuva muoto kuvaa kasvua ja kehittymistä, nousua kohti tulevaisuutta, Meriluoma kertoo.
Kevan toimitilat-sivusto sai myös muutoksen myötä uuden ilmeen, joka julkaistiin 10.1.2017 ja Kevan asuntojen ilme julkaistiin 11.1.2017.
Tarkemmin tietoa Kevan ilmeen uudistuksesta: Keva.fi
Kevan uusi postiosoite on vuoden 2017 alusta alkaen 00087 KEVA.
Nykyinen Kevan postilokero-osoite PL 425 poistuu samalla käytöstä.
Uusi postiosoitteemme kirjoitetaan näin:
Keva
Osasto
Etunimi Sukunimi
00087 KEVA
Jos osasto tai nimi ei ole tiedossa, postiosoitteemme on:
Keva
00087 KEVA
Suunnittelu- ja konsultointiyritys Ramboll muuttaa uuteen pääkonttorin Espoon Leppävaaraan. Turunväylän ja Kehä I:n yhteyteen nousee moderni ja energiatehokas toimitalo, joka palvelee yli tuhatta alan ammattilaista.
Toimistotalokokonaisuuden omistajaksi tulee Keva, ja kohteen kehittäjä ja toteuttaja on Hartela. Rakennuksen suunnittelee arkkitehtitoimisto Cederqvist & Jäntti Arkkitehdit Oy. Ramboll vastaa kohteen muusta suunnittelusta. Uutta rakennuskantaa nousee noin 19 000 kerrosneliömetriä.
Hankkeessa yhdistyvät toimitilojen ympäristöystävällisyys sekä inspiroiva ja joustava työympäristö.
– Liiketoiminnan digitalisoituminen haastaa työn tekemisen tavat myös suunnittelu- ja konsultointialalla. Haluamme tarjota henkilöstöllemme ympäristön, joka kannustaa yhdessä tekemiseen ja jossa viihdytään. Lisäksi tahdomme uudessa pääkonttorissamme tuoda entistä joustavampia ja tiiviimmän asiakasyhteistyön mahdollistavia työtapoja toimiviksi käytännöiksi, sanoo hankekehitysjohtaja Kari Melander Rambollilta.
– On hienoa toteuttaa Rambollille uudet toimitilat ja erityisesti siksi, että Ramboll luottaa Hartelaan jo toistamiseen toimitilaratkaisun toteuttajana, kertoo Rakennusosakeyhtiö Hartelan varatoimitusjohtaja Tapio Rantanen.
Kevan kiinteistöjohtaja Petri Suutarisen mukaan rakennettava kohde ja toteutusmuoto sopivat hyvin Kevan suoriin kiinteistösijoituksiin. Kohteelle haetaan Kevan kiinteistösijoitusten ympäristöstrategian mukaisesti Leed-ympäristösertifiointia.
– Toimitalo toteutetaan pitkällä vuokrasopimuksella Rambollin pääkonttoriksi. Kohteen suunnittelun ja toteutuksen lähtökohtana on pidetty monikäyttäjäkohdetta, eli se on muunnettavissa pienillä muutoksilla erikokoisten yritysten tilatarpeita vastaavaksi. Keva on aiemminkin toteuttanut Hartelan kanssa onnistuneesti useita toimistokohteita ja nyt kun mukana on lisäksi pääkäyttäjän osaava suunnitteluorganisaatio, kyseessä on eräänlainen kiinteistösijoittamisen allianssimalli, Suutarinen sanoo.
Espoon kaupunginjohtaja Jukka Mäkelän mukaan Ramboll Finlandin uusi pääkonttori sopii erinomaisesti Espooseen.
– Kasvava ja kestävä Espoo tarvitsee osaajia, sanoo Espoon kaupunginjohtaja Jukka Mäkelä.
Ramboll Finlandin uusi pääkonttori valmistuu osoitteeseen Itsehallintokuja 1 vuoden 2018 lopulla. Rakennustyöt alkavat loppukeväällä 2017.
Lisätiedot
Tapio Rantanen, varatoimitusjohtaja
Rakennusosakeyhtiö Hartela, p. 050 516 5292
Kari Melander, hankekehitysjohtaja
Ramboll Finland Oy, p. 0400 922 501
Petri Suutarinen, kiinteistöjohtaja
Keva, p. 020 614 2493